De eerste dagen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Devany Buning - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Devany Buning - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Devany

26 Februari 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon nochi!

Vandaag ben ik alweer 5 dagen in Curaçao.
De heenreis werd ik weg gebracht door mijn ouders.
Vervelende van Schiphol zijn wel al de vuiltjes die in je ogen vliegen bij het afscheid nemen.
Wat dan weer zorgt voor de nodige tranen! ;’)
De heenreis zaten we 9,5 uur in het vliegtuig.
Het was een laaaange reis maar alles aan boord was uitstekend verzorgd.
Van pizza tot ijs tot aan bakjes water, voor alles werd gezorgd.
Na een mooi uitzicht te hebben gehad door het lage vliegen over Puerto Rico was het dan toch echt tijd om te landen op Curaçao.
Eenmaal op het vliegveld aangekomen moesten we in de rij staan bij de douane.
Dit duurde ook wel aan tijdje aangezien er maar 3 douaneambten zaten en er zo’n 300 personen in de rij stonden. Maar ook dit hebben we weer overleefd.

Eenmaal door de douane heen konden we vlot onze koffers pakken en werden van opgewacht door de taxichauffeur. De rit naar het autoverhuur was kort maar hels. De rijstijl op Curaçao is totaal anders dan in Nederland. Zo heeft rechts bijvoorbeeld geen voorrang, halen de mensen rechts maar ook links in en soms word je met 120 km/h ingehaald terwijl de maximale snelheid 70 is. Verder is ook het wegdek niet zoals in Nederland. Dit alles heeft tot gevolg dat alle auto’s die hier rondrijden wel schade hebben. De één mist een lamp, de ander een bumper en weer een ander heeft flinke krassen.

Aangekomen bij het autoverhuurbedrijf werden we hartelijk ontvangen met een glas ijskoud water. Wat erg lekker was aangezien het temperatuurverschil tussen Nederland en Curaçao zo’n 20 graden is. Nadat de schade aan de auto gerapporteerd was en de betalingen gedaan waren, was het dan toch echt tijd om zelf te gaan rijden. Aan mij was de eer. Met een korte routebeschrijving en onze Kia Picanto gingen we op weg naar het appartement. We zijn tweemaal verkeerd gereden maar kwamen uiteindelijk toch heelhuids aan bij het appartement. Zelfs de auto was niet kapotter dan die al was. Hier werden we opgewacht en kregen we de sleutel. Het appartement is ruim en heeft 2 slaapkamers met tweepersoonsbedden. Omdat er nog geen stroom in het appartement was, moesten we eerst nog stroom kopen. Stroom zit hier niet standaard in een huis en moet je een soort van opladen net als een prepaid kaart van een telefoon. Hiervoor moet je naar de grotere tanktations.

Uiteindelijk konden we hierna lekker slapen in ons appartementje. Door een kleine jetlag werd ik ’s nachts nog wel een paar keer wakker. De volgende dag hebben we even boodschappen gedaan en zijn we lekker wezen uitwaaien op Sea aquarium beach. Zelfs zonder duikbril en snorkel waren er veel mooie vissen te zien. Ik kan niet wachten om echt te gaan snorkelen. Verder maakten we kennis met wat andere mensen op het complex en gingen daarna rustig slapen. Iedereen leeft hier buiten. Dit zorgt voor een gezellige sfeer op het complex. Ook zitten er veel mensen buiten omdat de wifi in het appartement het niet doet. Dit levert gekke beelden op doordat iedereen zit te skypen bij het zwembad of op de gallerij.

Gisteren wilden we een dagje flamingo spotten maar helaas raakten we verdwaald in Jan Thiel en hebben we geen flamingo gezien. Van onze appartementencomplexgenootjes kregen we de tip om een bepaalde app te downloaden met de kaart van Curaçao. Deze werkt als een tom tom en is heeeel handig. Sindsdien zijn we ook niet meer verdwaald ;) ’s Avonds zijn we met een grote groep mensen van het complex naar Cabana beach geweest waar een supergezellig feest was.

Vandaag zijn we naar Punda geweest om onze verklaring van rechtswege aan te vragen. Dit is een soort van visum om te mogen stage lopen/werken in Curaçao. Dit ging gelukkig, op wat kleine problemen na, vrij soepel en we hadden dus ook nog even tijd om door Punda te lopen. We hebben hier de grootste cruiseschepen ter wereld gezien, zijn winkeltjes in geweest en hebben ijsjes gegeten. Vanmiddag moesten we nog wat boodschappen halen en hebben we gezellig bij het zwembad van ons appartementencomplex gelegen. Vanavond tijdens het douchen dook er opeens een salamander op in de badkamer. Deze lopen hier ook overal over straat en zijn gelukkig nog banger voor jou dan jij voor hen. Na een spannende achtervolging is het beestje weer buiten vrijgelaten.

Verder zijn de mensen hier echt superaardig. Overal wordt je gegroet en geholpen als je ergens niet uit komt! De mensen zetten hiervoor zelfs hun eigen werk stil. Vooral de paar woorden papiaments die ik ken, zorgen voor een hoop vriendelijkheid, behulpzaamheid en een glimlach van de andere kant.

Morgen hebben we een gesprek op onze stage en voor het weekend staan er 2 feestjes gepland!

Tot snel,
Xxxxx
Devany

• 26 Februari 2016 - 07:52

Miny :

Je hebt al heel wat spannende en leuke dingen meegemaakt de afgelopen dagen. Leuk
    om te lezen. Fijn weekend gewenst.
    Groetjes Jan en Miny

• 26 Februari 2016 - 07:59

Esther:

Wat leuk om je zo te volgen Devany!
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin.
    Veel succes op je stage en veel feest-plezier voor dit weekend!
    Geniet er van!
    Liefs Jeroen en Esther

• 26 Februari 2016 - 10:18

Diana:

Wat een belevenis allemaal maar leuk om zo ook een beetje mee te genieten. Veel succes met je stage liefs diana en bert en kids

• 26 Februari 2016 - 10:37

Mam:

mooi dat jullie je vermaken !!maar na het weekend aan de slag !! ;-)veel plezier nog! xxx

• 26 Februari 2016 - 16:08

Buning ,bert:

ik meende dat je ging stage lopen, volgens mij zijn jullie aan het feesten

• 26 Februari 2016 - 23:13

Sandra:

Leuk Devany om zo te lezen hoe het je daar in het verre Curacao vergaat. Heel veel succes met het werk en veel plezier op de feestjes!!

• 27 Februari 2016 - 18:54

Wout En Rosalie Kids:

Ziet er mooi uit devany ..super! Gezellig weekend liefs Wout Rosalie Mila en yrsa