Het begin van de stage! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Devany Buning - WaarBenJij.nu Het begin van de stage! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Devany Buning - WaarBenJij.nu

Het begin van de stage!

Blijf op de hoogte en volg Devany

03 Maart 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon nochi allemaal,
Tijd voor een tweede blog.
Deze keer was er minder tijd voor strand en feestjes.
Toch hebben we zaterdag een ontzettend gave poolparty gehad bij ons appartement.
Bijna iedereen van het complex was er! Ook waren er veel mensen van andere studentenhuizen op Curaçao! Tijdens de poolparty heb ik Femke (een vriendin uit Nederland) en haar schoonzus opgehaald op mijn appartementencomplex te bekijken. We hebben nog even gedanst maar daarna was het al snel tijd om Femke en Henrieke weer veilig thuis te brengen in ons crossbakkie. We rijden hier in een witte Kia Picanto met loshangende bumper en zonder rechterachterlicht. Toch hebben we nog één van de mooiste auto’s van het eiland :’).

Maar goed toen Femke en Henrieke weer veilig thuis waren. Ben ik daarna met Rianne en Jessica naar b1850 gegaan waar ook wat anderen van het complex waren. Al snel besloten we naar Zanzibar te gaan omdat het erg rustig was in 1850. Zo gezegd, zo gedaan en het was nog een mooie avond.

Zondag was het tijd om uit te brakken op het strand (playa Kalki) waar ik samen met Thomas, Sander, Sefania, Jessica, Lynette, Oda, Irma en Rianne heen ben geweest. We hebben hier heerlijk gezwommen en de prachtigste vissen waren zelfs vanaf bovenwater te zien. Onder water was het natuurlijk nog véél mooier. Verder hebben we hier lekker Hollands gegeten (lees: broodje Kroket). Na nog een middagdutje gedaan te hebben gedaan met z’n allen was het tijd om naar huis te gaan en redelijk op tijd te gaan slapen.

WAAAANT….. Maandag was mijn eerste stagedag. Op naar de wijk waar ik stage loop, Botan! Botan is een wijk met een groot verschil tussen arm en rijk. Dit is overal in Curaçao trouwens wel terug te zien. Van de kleinste huisjes tot en met complete villawijken. Qua zorg is het echt een cultuurshock. Echt álles is hier anders dan in Nederland. De één heeft bijna niks en de ander heeft hulp van een privézuster die de hele dag in het huis van de cliënt is.

Bij binnenkomst op het kantoor ontmoette ik mijn stagebegeleidster en werd ik door de zussen (in het Nederlands: verpleegsters) hartelijk ontvangen. Ik loop stage bij het Witgelekruis. Dit is een thuiszorgorganisatie die ooit is opgericht door Prinses Margriet. Het logo heeft gele en blauwe kleuren welke staan voor het katholieke geloof op het eiland. Geloof speelt dan ook een belangrijke rol bij mijn collega’s en cliënten. Op mijn stage wordt alleen maar Papiaments gesproken en tegen mij Nederlands. Gelukkig was ik hier al een beetje op voorbereid en heb wat basis Papiaments geleerd wat erg gewaardeerd wordt. Elke dag leer ik meer en meer Papiaments van mijn collega’s en de cliënten. Mijn collega’s zijn allemaal erg lief, open en behulpzaam. Zo ben ik al bij mijn begeleidster thuis geweest om haar huis te bekijken en haar moeder te ontmoeten. Wat erg leuk was. Ook word ik steeds uitgenodigd om katholieke feesten bij te wonen, ooit ergens te gaan eten en uit te gaan. Zelfs werd al gevraagd of ik na mijn stage bij het Witgele kruis kom werken hahaha. Genoeg over de leuke collega’s.

De cliënten hier spreken ook allemaal Papiaments en de meeste ook wel een aardig woordje Nederlands. Ze vinden het allemaal erg leuk dat ik er ben en wensen me een fijne tijd op Curaçao. Sommigen zijn erg nieuwschierig en vragen je van alles. Anderen die niet zo goed Nederlands spreken zijn vooral erg stil. Wel is iedereen heel gastvrij. Overal mag ik mee eten en drinken. Ook als je zegt dat je echt niks hoeft, krijg je bij vertrek gewoon een doggybag met eten mee naar huis. Omkomen van de honger zal hier dus nooit gebeuren hahaha.

Gisteravond maakte ik voor het eerst mee dat de stroom uitviel in de hele wijk. Alles was helemaal donker. Wat dan wel weer gezellig was is dat iedereen met kaarsjes buiten zat. Zo’n 2,5 uur later deed de stroom het weer en kon iedereen lekker slapen. Dit zal zeker niet de laatste keer zijn. Ik heb me laten vertellen dat dit wekelijks gebeurd en dat dit soms wel 6 uur duurt.

Oh en dan nog de laatste leuke verassing!!!
Ik mag definitief een deel van mijn stage bij de Ouder en Kindzorg gaan doen. Hierbij moet ik ouders begeleiden bij de opvoeding, de ontwikkeling en groei van de kinderen van 0 tot 4 jaar bijhouden en vaccinaties geven.

Voor dit weekend staan er wel weer 2 feesten gepland. Vrijdagavond gaan we naar Kokomo beach waar een fullmoonparty is en zaterdag gaan we met het hele complex een feest op een boot houden, genaamd de Zware Dobber.

Ik houd jullie op de hoogte!

Ayooooooo,

Devany

  • 03 Maart 2016 - 07:23

    Alie:

    Hey Devany.
    Wat leuk om zo mee te kunnen lezen met je belevenissen.
    Het ziet er prachtig uit daar, al kan ik me voorstellen dat je tijdens je stage ook plaatsen ziet die minder mooi zijn. Gelukkig vriendelijke mensen, zo ga je een leuke stage tegemoet.
    Heel veel (leer)plezier, en ook lekker genieten in je vrije tijd!!
    Groetjes, Alie.

  • 03 Maart 2016 - 07:25

    Miny:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en de eerste indruk van je stage goed is.
    En leuk dat je ouder en kindzorg mag gaan doen.
    Groetjes

  • 03 Maart 2016 - 11:47

    Bert Buning:

    mooi verslag, laat je zien en horen, hier gaat alles zijn gang, en thuis is het wel een beetje stiller nu jij er niet bent


    bert ,clarianne, jeffrey, en nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Devany

22 Februari 2016 vertrek ik voor 5 maanden naar Curaçao om stage te lopen in de thuiszorg en op het consultatiebureau dit in het kader van mijn opleiding tot HBO-verpleegkundige. Ik houd deze blog bij om mijn ervaringen te delen met het thuisfront! ;)

Actief sinds 13 Jan. 2016
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 9650

Voorgaande reizen:

22 Februari 2016 - 08 Juli 2016

Curacao

Landen bezocht: